Moritz Hiller Researcher / Events Team

Moritz Hiller
Email: moritz.hiller[at]uni-weimar.de

Dr. des.

Vita

Moritz Hiller studied German Literature, Philosophy, Media Studies, and Visual Communication in Hamburg and Berlin. From 2014 to 2017, he was a lecturer in Media Studies at the Humboldt University Berlin. From 2017 to 2020, he was a researcher and lecturer at the International Research Institute for Cultural Technologies and Media Philosophy (IKKM) at the Bauhaus University Weimar. His PhD project investigated the media-technological shifts of philology in the 20th century and its underpinning notions of subjectivity. The dissertation, titled ,Machine Philology‘, was submitted in August 2019. Together with Martin Stingelin, Hiller is the main editor of Friedrich Kittler’s collected works.

Fields of research

Media and Literature After 1900
Theory and History of the Digital
Software and Critical Code Studies
History of Media Theory

Publications

Edited volumes

(together with Stefan Höltgen) Archäographien. Aspekte einer radikalen Medienarchäologie, Berlin 2019.

Editions

Friedrich Kittler, Nachgelassene Aufsätze, Artikel, Rezensionen, Miszellen, 3 vol., together with Bernhard Dotzler (in preparation).

Articles

»nicht unbedingt eine Einleitung«. Zum Vorwort der Aufschreibesysteme 1800/1900, in: Jens Schröter/Till A. Heilmann (eds.), Ein Wendepunkt der Medienwissenschaft. Friedrich Kittler 1985/1986, Wiesbaden 2020 (forthcoming).

The Mother of All Demos, in: Markus Krajewski/Harun Maye (eds.), Universalenzyklopädie der menschlichen Klugheit, Berlin 2020, pp. 137–139.

Computing. Zur Einführung, in: Andreas Ziemann (ed.), Grundlagentexte der Medienkultur. Ein Reader, Wiesbaden 2019, pp. 163–167.

Medien, die auf Medien starren. Eine philologische Spekulation, in: Moritz Hiller/Stefan Höltgen (eds.), Archäographien. Aspekte einer radikalen Medienarchäologie, Berlin 2019, pp. 21–31.

»ne nutně úvodem«: K předmluvě k Zapisovacím sytémům 1800/1900 [Tschechische Übersetzung von: »nicht unbedingt eine Einleitung«. Zum Vorwort der Aufschreibesysteme 1800/1900], in: Kateřina Krtilová/Kateřina Svatoňová (eds.), Medienwissenschaft. Východiska a aktuální pozice německé filozofie a teorie médií, Prag 2016, pp. 206–214.

Unter Aufschreibesystemen: »eine Adresse im Adreßbuch IC der Kultur«, in: Arndt Niebisch/Martina Süess (eds.), Metaphora. Journal for Literature, Theory and Media. Edited Volume 1: Was waren Aufschreibesysteme? Web, 2015.

Signs O’ The Times. The Software of Philology and a Philology of Software, in: Ramón Reichert/Annika Richterich (eds.), Digital Material/ism (= Digital Culture & Society, Vol. 1, Issue 1), Bielefeld 2015, pp. 151–163.

Dictionary entries ,Archiv‘ and ,Anarchiv‘, in: Claudia Giannetti (ed.), AnArchive(s). Eine minimale Enzyklopädie zur Archäologie und Variantologie der Künste und Medien, Köln 2014, pp. 31–32 and 39–40.

Diskurs/Signal (II). Prolegomena zu einer Philologie digitaler Quelltexte, in: editio. Internationales Jahrbuch für Editionswissenschaft, Bd. 28, 2014, pp. 193–212.

Diskurs/Signal (I). Literaturarchive nach Friedrich Kittler, in: Friedrich Balke/Bernhard Siegert/Joseph Vogl (eds.), Mediengeschichte nach Friedrich Kittler (= Archiv für Mediengeschichte 13), Paderborn–München 2013, pp. 147–156.

Translations

Douglas C. Engelbart, Die Verstärkung der menschlichen Intelligenz – ein konzeptioneller Rahmen (1962), in: Andreas Ziemann (ed.), Grundlagentexte der Medienkultur. Ein Reader, Wiesbaden 2019, pp. 191–201. [Original: Douglas C. Engelbart, Augmenting Human Intellect: A Conceptual Framework. Stanford, Cal., pp. 8–11, 17–26, 28–29.]